A téli gumi legfőbb ismérve
A tél közeledtével bizony tanácsos észben tartani, hogy a nyáron problémamentesen helytálló gumik sokat veszítenek a tapadó képességükből, és jóval gyorsabban kopnak, mint azt sokan gondolnák. A téli gumi egyedi felépítése, adottságai mind-mind fő okok azért, hogy a cserét válassza az ember már november elején, amikor érződik, hogy szép lassan és majd tartósan 7 Celsius-fok alá kerül a hőmérséklet. Nem is vitatható, hogy már jóval a fagyáspont feletti hőmérsékleteknél is nagyobb biztonságot nyújtanak a modern téli gumi fajták, legyen szó nedves, havas, jeges vagy teljesen száraz útról. A téli gumi különlegessége a kialakításában rejlik.
Ennek a mély mintaárkai nedves időben a felgyülemlett csapadékot gondmentesen el tudják vezetni. Erre, persze, képes a nyári is, de nem akkor, amikor túl alacsony a hőmérséklet. A télen használható abroncsnál a mintázat és lamellázottság mellett jelentős különbség van a gumi összetételében is, már ha a nyárival kerül összehasonlításra. Ez azért van, mert a napjainkban megvehető téli gumi változatok mindegyike nagy mennyiségű szilika anyagot tartalmaz. Ennek köszönhető, hogy a kocsigumi dermesztő hidegben is igen lágy marad, garantálva a jó tapadást és csúszásmentes gördülést. A jó abroncs ismérve, hogy nem csupán fékezéskor, elinduláskor segít a jó tapadás elérésében, hanem bizony kanyarodáskor is.
A jó gumiválasztás és az időjárási viszonyoknak megfelelő közlekedés segít balesetek nélkül átvészelni a mínuszok dominálta télies időt. Ezen adottságokat ismerve is gyakran felmerül a sofőrökben, kocsitulajdonosokban a kérdés, hogy melyik az ideális, minden téren megfelelő téli gumi? A kérdés jogos, ugyanis a járművezetők különleges tulajdonságokat várnak el ettől a speciális gumitól. A főbb igények közé sorolható például a biztonságos vezetés jégen és hóban, illetve a nedves úton történő vezetéskor a maximális tapadás. Az igazság az, hogy minden téren kiváló, tökéletes téli gumi nincs, még akkor sem, ha az érdeklődő a Continental vagy Michelin mellett dönt.
Tény, hogy ezek a legjobbak a piacon, de mégsem képesek a csodára akkor, ha a sofőr felelőtlenül vezet, nem tartja be a sebességhatárt, és éles kanyarokban is gyorsan vezet. A két márka nyilván olyan téli gumi fajtákat gyárt, amelyek kimondottan megbízhatóak jeges, havas úton, és nedvesebb helyzetekben sem csúsznak. Az azonban biztos, hogy bármelyik mellett is dönt az ember, a négyévszakosat ki kell zárni, főleg azoknak, akik naponta többször vezetnek, és napi szinten akár 20 kilométert is megtesznek. Ekkor csakis a jól bevált téli gumi jöhet szóba, amelyik senkit sem hagy cserben.